Austin Evening

Hvordan starter man en virksomhed i Tyskland eller eksportere til nabolandet

Jeg blev spurgt af Klaus Fejer om jeg ville skrive et blogindlæg om hvordan man starter sin virksomhed i Tyskland og derfor har jeg skrevet denne miniguide til hvordan man kommer i gang.

 

Sådan kom jeg i gang i Tyskland

Jeg flyttede til Tyskland i 2010 og da jeg var selvstændig med min virksomhed magentoxperten.dk som er specialiseret i magento webshop løsning var jeg nødt til at få oprettet et tysk firma og da jeg intet vidste måtte jeg spørge rundt omkring og fandt ud af et ”Persongewerbe” var en god ide at starte med da det svare til en enkeltmandsvirksomhed i Danmark og det passede mig fint dengang.

Det var ikke helt ligeså hurtigt og nemt som i Danmark men jeg skulle blot gå ned på rådhuset og betale 25 EUR og så var jeg egentlig mere eller mindre i gang.

Jeg skulle eftefølgende udfylde yderligere papir hos Finanzamt(tilsvarende til Skat i Danmark) men det var faktisk rigtig nemt og de var super flinke.

Hvis du et persongewerbe ikke er nok

Hvis det ikke er nok for dig med et ”Persongewerbe” skal du nok have fat i professionelle som kan hjælpe dig med et ”UG” som er det samme som et IVS eller et GmbH som er svarende til et ApS.

Der findes mange dansk/tyske firmaer som er specialiseret i netop dette men mange af dem er meget dyrer så kig dig rundt omkring i grænseområdet.

Efter jeg var kommet i gang kunne jeg bruge mit tyske firma på samme måde som da jeg havde et dansk. Der er dog et par ting man skal være opmærksom på i Tyskland.

 

Facts om det tyske marked og det at drive virksomhed i Tyskland:

  • Der er 19% moms på de fleste ting i Tyskland
  • Der er 7% på ”fornuftige” ting. Fx sunde madvare(grønt, frugt, kød, bøger, osv.)
  • I Tyskland arbejder man med ”Steuernummer”(skattenummer) og ”Umsatzstuer-ID” momsnummer og ikke kun med CVR nummer i Danmark.
  • Det tyske system er ikke ligeså nemt som det danske så du får muligvis brug for hjælp når moms, skat mm. Skal indberettes.
  • Mit eget indtryk er at man får meget bedre service og de er meget mere forståelige end det danske skattevæsen men generelt er det anset at det tyske skattevæsen er mere konsekvente og strikse.

Kan jeg benytte mit tyske firma til danske kunder?

Ja det kan du da og du har endda en fordel da du kan tilbyde dine virksomhedskunder fakturering uden moms hvis de har et gyldigt cvr nummer og det kan gør at din kunder ikke skal lægge ligeså mange på bordet når fakturaen laves.

Jeg oplevede det selv som en fordel at jeg kunne tilbyde det til mine magento kunder.

 

Virksomhed i Danmark men åbne op i Sverige eller Tyskland

Hvad nu hvis jeg har min danske virksomhed og jeg vil åbne en virksomhed eller aktivitet i et andet land.

I det tilfælde skal du blot registrere et momsnummer i det pågældende land når du overstiger en grænse. Fx har jeg med min virksomhed winkwink som er en sexshop med sexlegetøj som også er i Sverige under navnet winkwink.se og her har vi været ansøgt om momsnummer grænsen i Sverige er 320.000 SEK. I Tyskland er det 100.000 EUR.

 

Konklusion – Det er ikke så skræmmende at eksportere eller etablere sig i vores nabolande

Nu har jeg prøve at arbejde professionelt i Danmark, Sverige og Tyskland og alle 3 lande er nemme at arbejde i så det er bare at komme i gang!

Next ArticleFreelancer - fordele og ulemper