hvad-koster-en-hjemmeside

Hvad koster en hjemmeside?

I dagens Danmark er det nærmest ”must-have” at have en hjemmeside til ens virksomhed, brand eller foretagende. De sociale medier og grafisk materiale er sammen med en hjemmesiden de mest direkte måder at skabe synlighed og kendskab til virksomheden.

En hjemmeside er typisk den kanal potentielle kunder finder dig eller læser mere om dig og virksomheden, så derfor er der flere punkter som er vigtige til hjemmesiden.

 

  • Responsivt design (Mobilvenlig version)
  • Content (Indhold i høj kvalitet med brugbar information)
  • Moderne layout og UX (Hjemmesiden er oftes kundernes førstehåndsindtryk, så derfor er det vigtigt at layoutet er moderne og intuitivt)
  • Fokus på kvaliteten af udviklingen og håndtering af data.

 

Jeg har forsøgt at skrive dette indlæg, så det er nemt for alle at forstå og danne sig et overblik over priserne og indholdet. Priserne er sat med en solid margin, som giver et groft billede af priserne. Nogen vil måske mene at det kan gøres meget billigere og andre at priserne er i den lave ende, men dette afhænger også meget at indholdet i løsningen, hvilke timepriser bureauet tager og hvor stor fokus designer og udvikler har på dele af løsningen.

Hostede hjemmesider – En standard webløsning

Engangsbeløb: 0 – 25 000,- kr.

Årlige omkostninger: 4 500 – 10 000,- kr.

Dette er typisk løsninger, hvor du kan komme gratis eller billigt i gang, men hvor du også betaler meget for de services du får. Konceptet består I at du lejer en hjemmeside hos en udbyder og betaler så et højere beløb om måneden, men i flere tilfælde får du fri support. Udbyderen har så udviklet deres eget CMS (Hjemmesideprogram), som er vedligeholdt gratis, men til gengæld også et låst system. Dette betyder at du ikke nemt kan flytte dit indhold og design over i f.eks. en gratis platform som WordPress.

Der er fordele og ulemper ved disse.

 

Fordele:

  • Nemt at gå til
  • Ingen omkostninger til udvikling (Medmindre der er tale om unikke funktionaliteter)

Ulemper:

  • Ingen eller begrænset adgang til kildekoden
  • Closed source, hvilket modsat Open Source betyder at du ikke har fuld adgang og nemt kan flytte system
  • Dyrt i længden, da du ofte betaler 400-800 kr. om månenden.

 

Visitkort-hjemmeside (Små virksomheder, mindre blog og personlige hjemmesider)

Engangsbeløb: 6 000 – 50 000,- kr.

Årlige omkostninger: Ca. 250,- kr. for hosting og 50,- kr. for domæne.

 

Denne løsning bliver ofte nævnt som ”visitkort-hjemmeside”, som er virksomhedens visitkort online. Indholdet på denne hjemmeside kan være alt fra en forside med kort tekst om virksomheden og kontaktoplysninger til flere forskellige undersider med kompetencer og kontaktformular. Så denne løsning kan være udmærket for private eller mindre virksomheder.

Det er dog vigtigt at nævne at du ved denne løsning blot har en hjemmeside ude i cyberspace, som du højest sandsynligt ikke får gavn af. Dette skyldes at hjemmesiden ikke bliver fundet på Google og andre søgemaskiner og ikke nødvendigvis har eksterne links fra andre hjemmesider. Dette kan der dog rettes op på ved at producere en stor mængde content og med en indsats på SEO og linkbuilding.

 

Fordele:

  • Overskueligt for virksomheden uden den store indsats
  • Netværk og kunder kan læse mere om virksomheden
  • Billigt

 

Ulemper:

  • Uden indsats med SEO eller content (gerne branchespecifikt indhold) er sandsynligheden for gevinst i form af henvendelser og besøgende relativ lav.
  • Standard webløsning med lidt eller ingen fokus på branding og KPI’er

 

Hjemmeside med integrationer og unikke ønsker til webløsningen

Engangsbeløb: 50 000 – 350 000,- kr.

Årlige omkostninger: Ca. 250-3500,- kr. for hosting og 50,- kr. for domæne.

 

Hjemmeside med CMS template med tilretninger eller unikt design. Større fokus på indhold og mulighederne for leadgenerering i form af tilmeldinger til nyhedsbrev, køb, bookinger eller lignende.

Der er i højere grad fokus på detaljer f.eks. animationer, design som følger virksomhedens identitet, brugervenlighed (UX) og kvaliteten af koden bag hjemmesiden. Dette spiller også en central rolle for din synlighed online, hvor indhold og koden bag hjemmesiden tæller med i Googles vurdering af din hjemmeside.

Mindre integrationer med f.eks. Mailchimp, Campaign Monitor, Sleeknote, Zendesk (Zopim), Gravity forms, mindre booking systemer og sproglag vil ofte være en del af løsningen.

Et par populære CMS-systemer til denne slags løsning kunne være: WordPress, Drupal, Typo3, Umbraco. Der kan også være tale om mindre webshops i Magento, Prestahop, Woocommerce (WordPress) og Shopify.

 

Større hjemmesider (Webshops, unikke funktioner og integrationer til f.eks. ERP-system)

Engangsbeløb: 350 000 – ??

Årlige omkostninger: Ca. 2500 – 80 000,- kr. for hosting og 50,- kr. for domæne.

 

Løsninger med stor fokus på design, indhold, brugervenlig, opbygning af data og specifikke integrationer og funktioner. Her er tale om integrationer til f.eks. et ERP-system for at vise produkter, lagerstatus, priser, billeder osv. fra en central placering for hele virksomheden.

Hvis vi sammenligner med en ”Mellem” løsning og tager en relativ simpel ERP integration med lidt mere fokus på funktioner og design, så vil prisen oftes være 150 000 – 350 000 kr.

Er der tale om en større webshop, som ønsker at skifte CMS / e-commerce platform sammen med ERP og POS, så vil man oftes se en udgift på 1,5 – 5 millioner kr.

 

Ønsker du hjælp eller en pris på en ny hjemmeside?

Du skal være velkommen til at kontakte mig ved at klikke her.

Next ArticleHvordan starter man en virksomhed i Tyskland eller eksportere til nabolandet